Aurinkorannikon suomalainen koulu saa aina runsaasti hakemuksia avoinna olevaan työpaikkaan. Viisi onnekasta uutta opettajaa aloitti tämän syyslukukauden Fuengirolassa.
Aurinko ja lämpö olivat kaikilla suurena motivaationa Espanjaan tuloon. Vapaa-ajalla heillä onkin yhtenäinen aikomus tutustua ruokaan, luontoon sekä maahan retkeillen. Myös kieliopinnot kiinnostavat kaikkia.
Tämän syksyn uudet opettajat kehuvat koulun ilmapiiriä. He ovat kaikki kiinnittäneet huomiota koululla vallitsevaan rentoon ilmapiiriin opettajien ja lasten keskuudessa sekä vahvaan yhteisöllisyyteen.
Aino Nuortamo on kotoisin Pohjois-Suomesta, jossa on ollut äidinkielen ja kirjallisuuden opettajana yhdeksän vuotta. Hän on myös mukana työryhmässä, jossa tehdään äidinkielen ja kirjallisuuden Satakieli-nimistä oppikirjaa. Halusimme elää lasten kanssa hetken toisenlaisessa ympäristössä, kertoo Aino. -Tässä koulussa on hieno fiilis ja hyvä tekemisen meininki. Olenkin viihtynyt hyvin.
Marjaana Taimisto halusi muiden tavoin kokeilla jotain muuta opettajana ja elämässä. Viimeiset kahdeksan vuotta ovat kuluneet Kastellin lukiossa Oulussa ja sitä ennen hän on ollut opettajan sekä ammattikoulussa että yläasteella. Tämän koulun kodinomaisuus on ilahduttanut Marjaanaa.
Itä-Suomesta kotoisin oleva Mirva Mustonen ei epäröinyt hetkeään kun tuli mahdollisuus lähteä Aurinkorannikolle töihin. Hän on vaihtanut ammattia aikuisiällä ja on opettajan uran alussa. -Siksi arvostan sitä, että saan työni puolesta olla tekemisissä monen eri ammattilaisen kanssa, sekä opettajien että muun henkilökunnan kanssa. Monikulttuurisuuden myötä koulun ilmapiiri on erittäin suvaitsevainen ja välittävä. Koen olevani etuoikeutettu, kun saan tehdä opetustyötä Aurinkorannikon suomalaisessa koulussa, toteaa Mirva.
Pirita Hahl-Marjakorvelle rannikko ja koulu ovat jo tuttuja, mutta toisesta vinkkelistä. Hän vietti täällä kaksi vuotta sitten vuorotteluvapaata ja lapset olivat suomalaisessa koulussa. Pirita oli silloin mukana myös vanhempainyhdistyksessä. Nyt pari vuotta myöhemmin löytyi elämässä sopiva kohta etsiä uusia haasteita. Kun koululla aukesi vapaa opettajan paikka ja vielä toinen kouluelämässä oleva poikakin palasi mielellään Espanjaan, oli suunta selvä.
Pirita on huomannut, että joskus perheiden on vaikea täällä auringossa ja yleisessä lomatunnelmassa muistaa, että lapsen koulunkäynti on tärkeä asia. Uusi ympäristö kiinnostavine vierailukohteineen ja Suomesta kylään tulevat sukulaiset ja kaverit vievät huomaamatta runsaasti aikaa. Tässä koulu saattaa jäädä tärkeysjärjestyksessä toiseksi. Lapsen energiaa kuluttavat varmasti ihan jo kaikki uudet perusasiat, miettii Pirita, ja he tarvitsevat aikaa pelkkään latautumiseen.
Nane Veijola on viihtynyt koulussa erittäin hyvin ja toisista välittäminen ilahduttaa. Vaikka Nanella onkin kokemusta jo pienestä kyläkoulusta, niin täällä erityisesti sisarusten keskinäiset hyvät välit ovat kiinnittäneet huomiota. -Olemme vieraassa paikassa ja se varmaan korostaa yhteishenkeä, pohtii Nane. Kyllähän yleinen ilmapiirikin täällä Espanjassa ruokkii avoimuutta.
Tämähän on ihan unelmien ammatti, päättää opettajanuran alussa oleva Nane. Jokainen aamu aloitetaan halauksilla!
Koko koulun henkilökunta ”luokkakuvassa”.
Pääkuvassa vasemmalta:
Marjaana Taimisto: matematiikka, fysiikka ja kemia
Aino Nuortimo: äidinkieli ja suomi toisena kielenä
Nane Veijola: 1lk ja musiikki
Mirva Mustonen:6lk, äidinkieli ja kirjallisuus
Pirita Hahl-Marjokorpi: 2lk ja musiikki